måndag 18 februari 2013

Nytt! :-)

Wohoo här är jag igen!
Ingen magsjuka i hemmet - än !
Tänkte jag skulle dela med mig av det goda receptet på dumlekakorna ;-)

24 st typ mazarinformar

200g smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
24 dumlekolor. Noblesse

Blanda alla ingredienser (utom kolorna), gärna i matberedare. Helst ska degen vila kallt en stund.
Rulla degen till kulor och lägg i formarna ställda på en plåt.
Tryck ner en dumlekola i varje form.
Grädda mitt i ugnen i 175grader 10-15 min
Lägg på en noblesse medans kakorna är varma. Låt svalna på galler
.

Idag har systerdottern Felicia varit här och jag "tvingade" henne att baka något ur boken hon fick av oss i födelsedagspresent. Gissa.... Ja just de, Leilas Hello Cupcake ;-)
Det blev 4th of july - cupcakes :)

Fourth of July Cupcakes
12 cupcakes

2 ekologiska ägg
1 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
75 g smör
¾ dl mjölk
2 ¾ dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 nypa salt
Skal och saft av 3 limefrukter
2 dl färska blåbär
2 dl färska hallon
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält smöret, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Blanda i rivet skal och saft av limefrukterna.
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.
7. Varva smeten med blåbären och hallonen i formarna, fyll dem till 2/3 med smet.
8. Grädda dem i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Låt svalna.

Cream Cheese Frosting
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad limesaft
100 g philadelphiaost
Flaggor, blåbär och hallon till garnering
1. Vispa smör, florsocker, vaniljsocker, limesaft och philadelphiaost krämigt.
2. Bred frostingen på kakorna och garnera med bär och flaggor.


Dom blev såååå goda :-) smakade en halv :)

Började med Olga i fredags. En fredag!!? Men det har gått bra. Har svårt för att komma upp i de kalorier jag ska äta / dag... Hoppas komma igång med lite träning oxå snart men shit... Dagarna bara försvinner!
Mycket arbeten i skolan nu och denna veckan är det ju sportlov (ja, varken för mig eller kidsen) men jag blir lite inspirerad... Vill hitta på saker (eller fly undan skolarbeten och bara va med barnen ❤) men på onsdag ska vi till Köinge på Öppen gård som skånemejerier arrangerar - vi va där förra året oxå ;-)
På torsdag ska Vincent på 4års kontroll på BVC och sen ska vi gå på bio. Bara vi två ❤ helmysigt :) vi ska se Röjar-Ralf! ;-)

Men imorgon blir det plugg!! Hela dagen! :-)

Gonatt på er :)
Tata












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar