lördag 10 december 2011

Tre dar

Lille Elias är tre dagar gammal nu och vi har varit hemma sedan i torsdags eftermiddag.
Skönt att komma hem och sova i sin egen säng ;-)
Va inne på CSK igår och gjorde hörseltest och PKUtest.

Förlossningen gick undan!
Vaknade 2:25 och gick och kissade. Lite rött/rosa kiss så jag ringde in.
Avvakta blev svaret.
Jag fick mer och mer sammandragningar så jag klockade dom med en app ;-)

Efter typ fjärde besöket på toa så var det blod som kom... Ringde in 3:28 och vi fick lov att komma in! ;-)
Ringde mamma 3:29, kl 4:05 "sprang" vi in på akuten på CSK...
Fick ett rum, hade värkar, satte CTG, pratade smärtlindring och bestämde oss för en men först skulle barnmorskan kolla hur öppen jag var.
Ingen smärtlindring - öppen 9 cm...
Aj! Konstigt jag hade haft sjukt ont? Nej... Hög smärtgräns tydligen och dålig på att visa hur ont jag hade...
Fick en krystvärk på väg från toa omkring kl 5...! Upp i sängen, på med lustgas... Barnmorskan stack hål på hinnan så vattnet gick eftersom det inte hade gått av sej själv än och fosterhinnan va på väg ut... Hm...
Tre-fyra krystvärkar till så va huvudet ute och mina värkar stannade...
Navelsträngen runt halsen och där satt han fast! Fick en spruta i låret som satte igång värkarna igen och ut kom en livlös Elias. Undersköterskan och Ola for iväg med honom och barnmorskan gav mej en spruta till för att få ut moderkakan.
Tack vare lustgas och en sansad barnmorska blev jag aldrig orolig över lille Elias. Efter en kvart ungefär kom Ola tillbaka med honom, frisk och kry :-)
Allt gick så himla snabbt! Och det gick bra!
Efter en dusch och fika var vi redo för bb. Kände mej oförskämt pigg och skämdes nästan lite över det när vi kom upp på bb och stötte på dom andra mammorna. Är glad att ingen frågade när jag födde.... :-/
Fast när jag hade varit vaken i 20 timmar var jag ganska sliten...

Vincent kom och hälsade på samma dag och det var så mysigt att se <3
"min lillebror - så fin"

Idag är första dagen vi har varit hemma hela dan. Måste få igång amningen och ta de lugnt så vi ska va hemma imorron oxå. Då kommer sisL med familj och bjuder på mat. Vi missade ju Ellies dop idag ...
Idag va farmor, fastrar och kusiner här. Elias fick lite nya kläder ;)
Han har ju inget eget än, bara ärvt från Vincent. Funkar ju såklart men på måndag ska jag in och handla något till honom.

Nä, snart dags att sova. Jag är trött! Var vaken mellan 2-5 i natt... Segt...

Vi hörs!!

Tata

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar